Ciekawostki

Most w Radomnie

Rozmiar czcionki:

Stary mostWieś Radomno położona jest na południowym brzegu jeziora o tej samej nazwie, w północno - wschodniej części gminy Nowe Miasto Lubawskie. We wsi znajduje się drewniany most, najdłuższy w regionie, łączący dawne województwa toruńskie i olsztyńskie. Zbudowany jest na jeziorze Radomno.
Liczy 150 metrów długości i łączy brzegi wsi z półwyspem Nowy Ostów. Z mostu roztacza się widok na jezioro, leżącą na nim 4-hektarową wyspę (grodzisko wczesnośredniowieczne) oraz iławskie lasy o mieszanym drzewostanie.

W 2010 roku staraniem wspólnymi siłami nadleśnictwa Iława oraz żołnierzy JW. nr 3136 z Chełma w miejscu starego mostu, którego mocno nadszarpnął ząb czasu i chodzenie po nim było wielce ryzykowne, wybudowano nowy i oddano go do użytku1 czerwca tegoż roku.

 



Granicę półwyspu Nowy Ostów oraz jeziora Radomno można śmiało nazwać miejscem historycznym, stanowiła ona bowiem przed wybuchem II wojny światowej granicę państw: polskiego i niemieckiego. Po zakończeniu działań wojennych teren omawiany należał w całości do państwa polskiego, ale stał się granicą województw toruńskiego i olsztyńskiego. Obecnie po reformie administracyjnej kraju z 1999 roku jezioro i półwysep położone są w jednym województwie warmińsko-mazurskim, ale pozostają granicą powiatów i gmin: Nowe Miasto Lubawskie oraz Iława. Kładka pieszo-rowerowa prowadząca przez jezioro Radomno istniała już w okresie przedwojennym, została wybudowana przez ówczesne państwo niemieckie. W obliczu zbliżającej się wojny strona niemiecka dla umocnienia szczelności granic zdecydowała się na jej rozbiórkę. Po II wojnie światowej do roku 1960 ludność zamieszkująca półwysep, a byli to w większości pracownicy Lasów Państwowych od stanowiska drwala, gajowego do leśniczego włącznie docierali do wsi Radomno za pomocą łodzi wiosłowych, a w okresie zimowym niejednokrotnie w sposób bardzo niebezpieczny poprzez zamarzniętą taflę jeziora. Tragedia utonięcia żony leśniczego podczas przewozu dzieci łodzią do szkoły oraz coraz większe prośby i naciski ludności zamieszkującej przede wszystkim półwysep Nowy Ostrów jak i wieś Radomno doprowadziły do budowy nowej kładki i elektryfikacji półwyspu w roku 1960. Kładka nowo wybudowana wytrzymała 26 lat do 1986 roku. Przed ówczesnym kierownictwem Nadleśnictwa stanęło trudne wyzwanie - budowa nowej kładki. Jednak przychylność ówczesnych władz państwowych jak i kierownictwa Lasów Państwowych, a przede wszystkim uwarunkowania ustrojowe ówczesnego systemu politycznego doprowadziły do szybkiej jego odbudowy już w 1986 roku. Most wówczas wybudowany dotrwał do roku 2008. Zły stan techniczny mostu zmusił obecne kierownictwo Nadleśnictwa Iława do natychmiastowego jego zamknięcia , gdyż dalsze użytkowanie mostu narażało na utratę zdrowia i życia ludzi. W obliczu zbliżającego się ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego była to bardzo trudna decyzja, ponieważ w końcówce roku 2008 i w 2009 kryzys dotknął również Lasy Państwowe, a tym samym perspektywa odbudowy mostu oddalała się. Jednak mnogość pism wpływających od różnych instytucji, osób prywatnych, turystów, a przede wszystkim mieszkańców półwyspu w szczególności emerytowanych żon pracowników leśnych, którym odcięto najbliższą drogę do kościoła, sklepu, poczty, dzieciom do szkoły, potęgowały i mobilizowały kierownictwo Nadleśnictwa do szukania skutecznego rozwiązania problemu, który polegał w głównej mierze na pozyskaniu środków na wykonanie inwestycji. Należy tu nadmienić rzecz bardzo ważną, która w sposób istotny wpłynęła na realizację omawianej inwestycji, a mianowicie fakt, że omawiany most jest częścią szlaku św. Jakuba, którym pielgrzymi poczynając od Litewskich Ogrodnik poprzez Polskę, Niemcy, Szwajcarię i Francję docierali do Santiago de Compostela w Hiszpani, gdzie według przekonań pielgrzymów w tamtejszej katedrze znajduje się ciało św. Jakuba Większego Apostoła. Pierwszy odcinek Drogi Polskiej wiodący z katedry św Jakuba w Olsztynie poprzez Iławę, Bazylikę św Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim, Brodnicę do gotyckiego kościoła św. Jakuba w Toruniu, został już opisany i otwarty 25 lipca 2006 roku. Tak jak w całej Europie znakiem szlaku jest muszla św. Jakuba – atrybut patrona Olsztyna i jednocześnie olsztyńskiej flagi.
Pierwszym krokiem jakie Nadleśnictwo wykonało było przygotowanie projektu oraz uzyskanie wszystkich pozwoleń koniecznych przy budowie mostu. Po wykonaniu w końcówce roku 2008 projektu oraz kosztorysów perspektywa budowy kładki znowu znacznie się oddaliła, gdyż koszty inwestycji wykonywanej przy zleceniu firmie zewnętrznej specjalizującej się w budowie tego typu obiektów były horrendalnie wysokie, sięgające wg kosztorysów projektowych 500 tys. zł. I wtedy właśnie pojawiło się pierwsze, chociaż jeszcze bardzo, bardzo dalekie ,,światełko w tunelu’’, a mianowicie podczas uroczystego otwarcia mostu na rzece Drwęcy w miejscowości Raczek w Gminie Lubawa wybudowanego siłami jednostki Wojskowej z Chełmna, Pani Nadleśniczy Nadleśnictwa Iława nawiązała pierwsze rozmowy na temat odbudowy mostu siłami wojska na jeziorze Radomno.
Upór, determinacja i konsekwencja w działaniu kierownictwa Nadleśnictwa Iława, przychylność Dyrektora RDLP Olsztyn oraz zgoda Ministerstwa Obrony Narodowej, a przede wszystkim ciężka praca jaką wykonali żołnierze z JW. nr 3136 z Chełma doprowadziły do dnia dzisiejszego. Dla nas wszystkich będzie to pamiętna data, 1 czerwca 2010 dzień dziecka – dziecka wspólnego Lasów Państwowych i Wojska Polskiego, którym pozostanie służący miejscowej ludności i nie tylko nowo wybudowany most.

Opracował:
Z-ca Nadleśniczego
Nadleśnictwa Iława
mgr inż. Jarosław Szustkowski