Gmina

Inwestycje

W poszukiwaniu nowych i tańszych sposobów budowy dróg lokalnych

Rozmiar czcionki:

betonowa drogaW dniu 19 listopada 2013 r. w Chroślu prowadzone były prace przy przebudowie 90 metrowego odcinka drogi wiejskiej. Była to pierwsza pilotażowa inwestycja na terenie Gminy Nowe Miasto Lubawskie, gdzie do modernizacji drogi, w miejsce mieszanki bitumicznej, zastosowano odpowiednio przygotowaną mieszankę betonową. Ten niezbyt długi odcinek, jest odcinkiem testowym, na którym można będzie sprawdzić jak droga remontowana w tej alternatywnej technologii zda egzamin w warunkach naszej Gminy. Remont tego testowego odcinka ukaże rzeczywiste koszty i da możliwość do porównania z kosztami dróg wykonanych z asfaltu, czy też kostki brukowej. Teoretycznie koszt wykonania takiej drogi jest porównywalny z kosztem drogi z betonowej kostki brukowej, a niższy niż drogi o nawierzchni asfaltowej. Nie bez znaczenia jest także to, że wykonawcami takich dróg, będą mogły być przedsiębiorstwa lokalne.

To zderzenie teorii z praktyką ułatwi podejmowanie przyszłych decyzji przy inwestycjach drogowych. Już teraz dało się zauważyć, że tą metodą, można budować drogi szybciej niż drogi o nawierzchni asfaltowej i znacznie szybciej niż z kostki betonowej i to w sytuacji gdy załoga nie była jeszcze zgrana w tego typu robotach. Z założenia dobrze wykonane drogi z betonu, w przeciwieństwie do bitumicznych nie odkształcają się od ciepła i nie powstają na nich koleiny, lepiej znoszą obciążenia, mają jasny kolor, co ułatwia jazdę w nocy, szczególnie podczas opadów deszczu, mają dostateczną szorstkość i szczepność co pozwala na szybkie odprowadzanie wody spod kół pojazdów oraz mają dłuższą żywotność (średnio 40 lat) niż drogi asfaltowe.
Bezpośrednim wykonawcą robót jest Zakład Usług Komunalnych w Mszanowie, a współudział w przedsięwzięciu wzięły także Przedsiębiorstwo Przemysłu Betonów "PREFABET-KURZĘTNIK" Sp. z o.o., które przygotowało i dostarczyło mieszankę betonową oraz firma Sika Poland Sp. z o.o., która przygotowała recepturę mieszanki betonowej, spełniającej w założeniu wymagania dla drogi betonowej.

Share